Kategooriad
Kuldkliendid

KULDKLIENDID | Nädal Objektiivis: USA valimiste “võltsimine”, vaktsiiniudu ja üleskutse mässule

Herman Kelomees
toimetaja

“Kuldkliendid” on faktikontrolli- ja uudisteportaali Klikisäästja rubriik, milles võetakse luubi alla süsteemsed valeinfo levitajad. Faktikontrolli “kuldklientide” väited ei kuulu ükshaaval analüüsimisele – tegemist poleks mõistliku ajakasutusega faktikontrollija poolt. Vale võib lihtsalt välja mõelda, ent faktikontrollimine võtab aega.

Siinses loos võtame ette möödunud nädala lood, mis ilmusid uudiste- ja arvamusportaalis Objektiiv. Portaali peab üleval Sihtasutus Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks, mida juhib Varro Vooglaid.

Sõltumatus silmakirjalikkuse kastmes

19. jaanuaril avaldatati Aldo Maksimovi arvamuslugu pealkirjaga “Ajakirjaniku taip sõltub tihti tema meelsusest”. Maksimov seab kahtluse alla erinevate tuntud meediategelaste sõltumatuse. Näiteks saavad nii Urmo Soonvald (EPL/Delfi) kui ka Argo Ideon (Maaleht) hurjutada selle eest, et nad nimetavad Raul Rebast meediaeksperdiks. Maksimovi sõnul ei ole Rebane sõltumatu, sest ta on Avatud Eesti Fondi nõukogu liige. Fond asutati omal ajal miljardär George Sorose toel. Toomas Sildami (ERR) sõltumatus seatakse kahtluse alla seetõttu, et ta on olnud president Toomas Hendrik Ilvese ja sotsiaaldemokraatide nõunik.

Objektiiv tutvustab Aldo Maksimovit nii: “Loo autor on Kreekas Egeuse mere saarel elav endine ajakirjanik, kes peab tänasel päeval Samose Loomekodu. Ka on autor MTÜ Meedia Uurimise Keskus juht.” Objektiiv ei ole välja toonud, et loo autor kuulub EKRE-sse, nagu ka Silver Kuusik, kes on samuti ühingu juhatuse liige. Loost ega muudest avalikest allikatest ei selgu, millega Tartu Annelinna korterisse registreeritud MTÜ tegeleb. Ühingul pole ei veebilehte ega sotsiaalmeediakontosid.

Eesti riigilt autasu saanud vandenõuteoreetik

Samuti 19. jaanuaril avaldati väljavõte Eestis elava vene kirjaniku Mihhail Velleri videoblogist. Veller on Eesti Kirjanike Liidu liige, ta on pälvinud 2008. aastal Valgetähe IV klassi teenetemärgi.

Loost leiab näiteks järgmise väite: “Kui Trumpi valimiskampaania kõnesid tulid kuulama sajad tuhanded, siis Bideni juurde toodi autodega mõned kümned. Ja nüüd kinnitatakse meile, et Biden sai 80 miljonit häält. 14 miljonit rohkem kui Obama! Kuskohast!?”

Tegemist on palju korrutatud tõemoonutusega. Kui Donald Trump ei teinud Covid-19 leviku tõkestamiseks enda kampaaniasündmustel peaaegu mitte midagi, siis Joe Biden lubas endaga kohtuma vaid väikese arvu inimesi.

Artiklist leiab hulgaliselt vandenõuteooriaid nii USA väidetava valimispettuse kui ka Kapitooliumi rahutuste kohta. Paljud neist on ammu ümber lükatud, näiteks 10. novembril ilmunud Eesti Päevalehe/Delfi poolt avaldatud faktikontrollis.

Kust on pärit Wuhani viirus?

“USA valitsus tõdeb: Covid-19 viirus pärineb Hiina Wuhani Viroloogiainstituudist,” pealkirjastas Objektiiv 20. jaanuaril ilmunud loo. Sõna “tõdeb” on ilmne liialdus, loos kirjutatu ei õigusta nii resoluutset väidet. Tegemist oli eeskätt kahtluste väljatoomisega. Nende esitajaks oli tänaseks ametist lahkunud Donald Trumpi välisminister Mike Pompeo.

SAPTK, Varro Vooglaid ja Objektiiv on kirjutanud viimastel kuudel järjepidevalt enda tõrksusest seoses Covid-19 vastu vaktsineerimisega. 25. jaanuaril avaldas Objektiiv loo, mis põhineb Hiina kompartei ajalehel Global Times. Nagu mitmed teisedki Hiina võimuväljaanded, on Global Times süsteemne koroona-valeinfo levitaja.

Artiklis kirjutatakse: “Pekingis asuv anonüümsust palunud immunoloog väitis Global Times’ile intervjuud andes, et maailm peaks lõpetama Pfizeri poolt välja töötatud mRNA vaktsiini doseerimine, kuna selle väljatöötamisel pole kordagi sooritatud vajaminevaid ulatuslikke teste ning vaktsiin ise pole tõestanud oma efektiivsust nakkushaiguse tõkestamisel.”

Väide on vale. Pfizeri vaktsiini viimase faasi katses osales üle 43 tuhande inimese. Vaktsiini saanud osalejatest haigestus hiljem koroonaviirusesse kaheksa inimest. Platseebogrupis, milles osalejad päris vaktsiini ei saanud, haigestus 162 inimest.

Samal päeval avaldas Objektiiv ka teise sarnase uudise, seekord oli allikaks Iraani tervishoiuminister. “Iraan keeldub lääne koroonavaktsiine kasutamast,” seisis pealkirjas.

Ülestõus süvariigi vastu

Objektiivi jaoks oli möödunud nädala lemmikteemaks Porto Franco korruptsiooniskandaali ajastus.

21. jaanuaril kutsub portaali juhtkiri inimesi seadust rikkuma: “Toonitame veelkord: kaitsepolitsei ja prokuratuur peavad andma selgeid vastuseid ja kui neid ei tule, peavad kodanikud neid nõudma meeleavalduse teel, mis kutsutakse kokku vajadusel kogunemisvabadust piiravaid koroonareegleid kodanikuallumatuse korras eirates.”

Objektiivi kolumnist Jüri Kotšinev kirjutas 24. jaanuaril “vandenõust” juba kindlas kõneviisis: “Hiljutine kokkumäng riigi jõustruktuuride, presidendi ja liberaalse pressi vahel on kukutanud eelmise ja ellu kutsumas uue valitsuse.”

Motiiv “kaitsepolitsei ja prokuratuur peavad andma selgeid vastuseid” oli Objektiivi jaoks möödunud nädalal kesksel kohal. Prokuratuur on läbiotsimiste ajastamist siiski konkreetselt põhjendanud: “Täna lihtsalt oli sobiv päev [menetlustoimingute alustamiseks], kui inimesed olid Eestis kõik,” ütles prokuratuuri pressiesindaja Kairi Küngas.

Klikisäästja lugude ilmumisest teadasaamiseks jälgi meie Facebooki-lehte.